tisdag 5 augusti 2008

Another book


Now when I know the basics it´s time to play... This book is 15x15cm and it´s decorated with paper instead of fabric and some fake leather. I tried to make it look old style and also used fluid chalk to color the sides of the pages.
I used white glue to the binding itself. To make the fake leather stick to the covers I used hot melt glue. I also did not glue the decoration paper inside to the first page in order not to make the pages wrinkeled and that worked just fine.

Nu när jag vet hur man gör själva böckerna är det dags att leka lite... Den här boken är 15x15cm och dekorerad med papper i stället för tyg. Jag har också använt lite fuskläder för att få den se lite gammaldags ut. Det är lite svårt att se på bilden men sidorna har målats med fluid chalk på kanterna.
Jag har använt sk white glue, dvs egentligen vanligt hobbylim till själva bokbinderiet. För att få fukslädret att fästa vid pärmarna fick jag använda smältlim. Den här gången limmade jag inte fast dekorationspappret på första bladet för att undvika skrynkliga papper och det fungerade bra.


Det här limmet tänkte jag inhandla och prova till nästa bok. Sk gummiklister, tror att det kan fungera till lite av varje.

1 kommentar:

sanka sa...

Vad läckert! Kul att göra en egen bok!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin