söndag 30 augusti 2009

Att klä in skolböcker med tyg - så här gör jag...




Det finns säkert många bra sätt att göra detta, men så här brukar jag göra. Det är ett enkelt sätt med flera genvägar. Fusk - ja, kanske, men rätt kul. Jag tycker att det är kul att sy på en applikation, men man kan om man vill screentrycka, potatisstämpla, quilta eller piffa till på annat vis. Eller bara låta tyget vara helt au naturel.

Då kör vi:


1. Klipp till en tygbit med proportioner ungefär som på bilden. Jag klipper till på en höft, men bokens höjd +6cm x bokens längd + ryggens tjocklek + 10 cm blir nog lagom.




2. Fålla på något sätt. Sicksack, trestegssicksack eller som här med en overlockad rullfåll. Det går förstås att göra en vanlig vikt fåll, men då behövs mer tyg i steg 1.



3. Vik tyget aviga mot aviga och lägg i boken. Vik upp sömsmånen (den breda, strunta i den smalare) räta mot räta SÅ ATT DEN STICKER UT NÅGON MM UTANFÖR BOKEN och sätt en nål (eller rita ett streck) någon mm ovanför boken. Se bild. Gör detta på alla fyra hörnen.



4. Sy enligt bild i alla fyra hörnen.



5. Vänd rätt



6. Trä i boken.



Klar!

2 kommentarer:

Anna sa...

Verkligen ambitiöst och jättefint! Jag hittade ditt tips eftersom jag letade efter någon som kunde tipsa hur man klär in böcker snyggt med papper...Jag är alltså på den nivån, suck. men du klär liksom inte in över och underkanten på boken. Det behöver man kanske inte göra med papper heller, för det blir så fult vid ryggen?
Nu ska min sons böcker bli fina!
Anna

IA Nyckelpiga sa...

Kul!
Jag brukar klä in mina anteckningsblock. De blir fina och personliga. Av nágon anledning har jag aldrig tänkt pá att man kan klá in barnens skolböcker. Tack för tipset!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin