fredag 28 augusti 2009

Ingeborg, Ingeborg, Ingeborg, var har du gjort av din fingerborg?


Månadens projekt har varit att sy ett lapptäcke, och nu är det äntligen klart. Detta täcke är det första jag har sytt i fullstorlek (150x200cm) och det första som jag kviltat.

Mönstret är enkelt, med färgade rutor på vit bas. Jag har faktiskt använt samma mönster tidigare till ett barntäcke, men det här är alltså i vuxenstorlek. För att få det lite roligare fick de färgade rutorna göras i en patchworkteknik som kallas "crazy nine", vilket är en trevlig nybörjarteknik som ser rätt avancerad ut men är otroligt enkel. Bra instruktioner finns på flera ställen, den jag använde mest är denna.

Jag lyxade till det med två lager bomullsfoder, vilket kanske var ett för mycket... Baksidan är vanlig oblekt bomull.

Hela härligheten är maskinkviltad med min nya pressarfot, en sk stoppfot som gör att man kan sy lite hur man vill. Det var lite halvknepigt och blev långtifrån perfekt, men jag är riktigt nöjd.
Här syns maskinkviltningen och mönstret på lapparna

För ovanlighetens skull bestämde jag mig för att sy fast kantbandet för hand. Eller rättare sagt, jag sydde fast det räta mot räta på maskin för att sedan vända in sömsmånen och fästa på avigsidan för hand. På så sätt slipper man en synlig söm på kanten. Och det var här jag hade behövt en fingerborg... Långfingret värker.
Handsytt kantband

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin