torsdag 10 september 2009

Bebisfilt à la Yngla...



Efter att ha sett alla söta bebisfiltar på webben fick jag ju prova en alldeles egen.

Så här gjorde jag:

Jag skar till två tygbitar 60x80 cm, en ganska liten filt mao.

Tygerna lades aviga mot aviga, efter det strök jag över båda tygerna för perfekt passform och för att de skulle fästa lite i varandra. Fäste med ett fåtal nålar.

Rundningen i hörnen är ritade från en liten tallrik.

Tygerna overlockades ihop innan bandkantningen.

Kantningen var något av en utmaning. Vanligtvis brukar jag ha mudden enkel på baksidan, men det gick ju inte i det här fallet. Så det blev en aning tjockt på sina ställen. Tror att det skulle vara lite enklare att sy utan kantband eller ev med en passpoal. Får prova det nästa gång.

Tyget är välkända pingvintyget från Stoff och Stil fodrad med en mjuk, tunn, vit trikå. Kantningen är av svart muddväv, även den från S&S

Och nej, Yngla har inget yngel på gång. Filten hamnar i presentskåpet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra att jag slapp ställa frågan. Ericka har en på gång. Mor

Rumpetuss sa...

Jag kommer garanterat att beställa både kläder och bebisfilt av dig sen när bebis kommer!! Såååå fint!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin