torsdag 3 september 2009

Hur man syr en riktigt fet muddrullå...



... utan bandkantare, tvillingnål eller andra specialpryttlar.

Det finns säkert massor av sätt, men så här syr jag muddrullå till halsringningen. Jag är förtjust i lite bred mudd, och har därför börjat sy den på min gamla maskin. Inget krångligt, inga specialverktyg behövs. Utom möjligen en stretchnål, men det vill man nog ha i alla fall...

Så här gör jag:

1. Klipp ut mönsterdelarna utan sömsmån i halsringningen. Sy ihop fram- och bakstycke räta mot räta i ena axelsömmen.


2. Klipp till en 6 cm bred remsa muddväv (eller annan elastisk trikå). Vill du ha en smalare mudd klipper du en smalare remsa. Jag brukar oftast klippa en rejäl bit utan att mäta. Överskottet går alltid åt nånannanstans!



3. Lägg muddremsan räta mot räta mot den öppna axelsömmen. Använd 1,5 cm sömsmån. Fäst genom att backa på ett litet område. Stanna nu maskinen med nålen kvar i tyget.



4. Sträck mudden ca 25% mot halsringningen. Sy med raksöm utefter hela halsringningen. Sträck även halsringningstyget något när du syr.



5. Ser rätt gräsligt ut, men misströsta inte!!! Vik in muddremsan aviga mot aviga. Använd sömsmånen som guide. Sy med en pressarfotsbredd från den vikta fastsydda kanten på remsan.

Gräsligt!

Ovikt...

... och vikt!


6. Sy med en pressarfotsbredd från den vikta fastsydda kanten på remsan.
Sy ytterligare en söm nära kanten enligt bild.
Första sömmen. Ca 7 mm från kanten.

Andra sömmen. Ca 2mm från kanten.

7. Klipp av överskjutande mudd vid axelsömmen. Sy ihop den andra axelsömmen räta mot räta. Sy genom mudden.




Klart!

Det underbara pingvintyget finns hos Stoff och stil, även den svarta mudden är därifrån.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut som det sitter en liten flärp med 40 grader bak i nacken. Är det så? Mor

angelmax sa...

hej bra beskrivning, en liten fråga dock jag har en supergammal symaskin som inte har stretchsöm kan jag sy ändå eller får jag bara en stum söm som spricker i halsen när jag ska trä den över huvudet?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin