lördag 19 september 2009

Stolsdynor...


... och inte ett endaste får har fått sätta livet till...

Har sett trevliga stolsdynor i lammskinn, men de var lite små till mina stolar. Provade därför att göra egna i alldeles äkta fuskpäls.

Mönstret var enkelt, ritade av stolssitsen på en bit kartong (enklaste sättet: lägg kartongen på bordet och vänd stolen uppochner på bordet à la skolstädning), klippte en del i fuskpäls, en del i en linne/bomullsblandning och en del i fibervadd. Eftersom jag inte ville ha en massa snören som dinglar fick undersidan en rundel i ett plastigt och fult konstläder jag köpt för många år sedan, men jag tror att en bit vaxduk skulle kunna fungerat lika bra.

Upptäckte att det inte är alldeles kul att sy i konstläder, eftersom det fastnar inte bara på stolen (önskvärt) utan även på pressarfoten (mycket dåligt!). Efter att ha sprättat och svurit en del kom jag på att pudra potatismjöl på den plastiga sidan, sen flöt stygnen på finfint.

Baksidan efter att potatismjölet torkats bort :)

Fuskpälsen kommer från Jofotex, det vita från Jysk. Det hemska plastika konstlädret kommer från nån gammal utförsäljning.

1 kommentar:

Anonym sa...

wow! så snygga! *gillar mycket!* / kusin Anna

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin