lördag 12 september 2009

Väldens vackraste tupp???



Kejsaren av Kina ville ha en målning av världens vackraste tupp och bad rikets främsta konstnär att måla den åt honom. "Javisst" svarade konstnären, "men jag behöver ett år på mig". Året gick till ända och konstnären kallades tillbaka till hovet. Dock hade han inte med sig någon tavla, och när kejsaren frågade honom svarade han att det var en mycket svår uppgift och att han behövde ytterligare ett år på sig. Kejsaren beviljade honom detta, men när året var till ända kom konstnären tillbaka tomhänt. Han bad om och fick ytterligare ett år på sig.
När tre år hade gått kom konstnären tillbaka till hovet med en inslagen tavla under armen. Då tavlan packats upp rådde stor bestörtning bland hovfolket, för tavlan var tom! Utan ett ord tog konstnären fram sina penslar och på fem minuter målade han världens vackraste tupp.
Hur lång tid tog det att måla världens vackraste tupp?

Påmindes om den här sagan idag när vi skulle på Söderköpings gästabud. För ett år sedan köpte jag vackert blått ylle för att sy en cape till dottern. Detta har dock inte blivit av, så imorse, en timme före vi skulle åka syddes capen.

Inget komplicerat, en halvcirkel med hål för huvudet, ett veck på vardera axeln för passformen och en remsa rött siden på framkanten (handsydd på baksidan som på lapptäcket) för lite glamour. Klar på mindre än en timme.

Passar faktiskt storlek 110 - vuxen vilket är lite kul.

Så frågan är:
Hur lång tid tog det att sy capen?

1 kommentar:

LillaBarn sa...

Jag sydde en cape åt min svägerstas son, men den blev inte alls bra. Jag ritade dock inget mönster och sydde lite sådär på en höft, BIG mistake.... Fast trollkarlen himself blev nöjd, och det var ju huvudsaken!! Tack för tipset, jag ska printa ut gratismönstret hos mina svärföräldrar i morgon, sen blir det till att sy hattar!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin