onsdag 21 oktober 2009

Yllebyxor med pressveck...

Suddig bild, sonen är fotograf.

Nej, det trodde jag nog inte att jag skulle få för mig att sy. Men det här tyget bad om att få bli köpt, ljuvlig ull, superfynd för 19kr/metern.

Mönstret är från en Burdatidning, första gången jag syr något från en sådan. Mönstret i sig var egentligen ganska lättsytt, men det behövdes en viss tankemöda för att jag skulle förstå hur de menade. Det kommer definitivt att bli fler byxor av samma mönster framöver nu när jag knäckt koden...

Infodringarna i midjan och gylfskylten fick bli i ännu ett tyg av Anna Maria Horner. Köpte på mig några dussin fat quarters från Etsy för en tid sedan och de piffar upp det mesta.
Närbild på fina tyger på insidan som piggar upp lite... Titta inte för nära på hur gylfen är sydd, misstänker att jag missade några steg på vägen.

Två problem återstår:

1. Vet inte vilken form av knäppning jag ska ha i midjan. Enligt grundmönstret ska det vara två knappar, men det får inte plats. Alternativen är byxhake, tryckknapp eller en snygg knapp.

2. Var sätter man Ynglalappen tro? I ryggen på infodringen känns kanske naturligast, men måste man vara så blygsam?

1 kommentar:

Anonym sa...

Sydda pressveck, hm hm.
Det sydde mormor på sin byxor fast det är klart de var av någon slags polyestertyg. Mor

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin