söndag 1 november 2009

Novemberutmaningens första alster...


Först ut är en kudde i en patchworkteknik som kallas för katedralsfönster.

Mönstret ser rätt komplicerat ut, men är egentligen mycket enkelt fast tidskrävande. Det som är lite kul med mönstret är att man kan bygga på det hur mycket man vill, tex till ett lapptäcke, och det behöver inte fodras eller quiltas.

Den färdiga katedralsfönstersektionen.

Jag sydde fyra sektioner vilket blev en knappt 30x30cm ruta. Eftersom min kudde var något större frihandsquiltade jag (på maskin) två 40x40cm bitar av en tättvävd bomullsväv med lite vadd emellan. På denna större ruta syddes sedan mittrutan fast för hand. Sen sydde jag en enkel baksida.

Kudden är något så ovanligt som en 100-årspresent! Farmor fyller 100 år på onsdag och jag ville ge henne något handgjort som inte är för stort. Hoppas att hon gillar den (och att hon förstår att den är hemgjord *skratt*)!
Måste bara få visa baksidan av sektionen. Visst är den snygg! Nästan synd att den är insydd numer och inte syns!

Tyget är en linne-bomullsblandning från Jysk som jag hade en lagom stor bit av. De färgade rutorna är från Anna Maria Horner, från mina kära fat quarters som kommer till användning alltsomoftast.
Det vita bakgrundstyget är en tättvävd lakansväv. Innerkudden kommer även den från gömmorna. Är det utmaning så är det!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefin. Farmor blir säkert väldigt stolt över att just hon förärrats en hemgjord kudde av barnbarnet. Nu tror jag att det räcker med att du och din familj kommer så blir hon nöjd. Jag har väntat på ditt inlägg. Hade bestämt mig för att göra en sista titt och då var den klar. Mor

Linda B sa...

SÅÅÅÅÅÅ snygg!!! Vad duktigt gjort!! har också börjat lite smått på min grej men den visar jag inte förrän imorgon. Hihi

Christina sa...

It looks great!

Millan sa...

Åh, så fin kudde du gjort, ser ut som om det är jättesvårt att göra sånt mönster...Jag är säker på att din farmor blir jätteglad för den!

Mina dagar sa...

SUPERFIN kudde!

Mia sa...

Kul att hitta hit. Vilken fin kudde den ser svår ut att sy.
Visst är det trevligt när insidan är lika fin som utsidan, då känns det som man har lyckats.

LillaBarn sa...

Åh, vad fin... Jag försökte mig på samma design för hundra år sedan, (i syslöjden), fast den blev ju inte lika fin som din förståss... (understatement...)Kan nog kalla den jag gjorde för katastrofönster istället för kathedralfönster....

Anonym sa...

Jag har sett den live! Den är riktigt riktigt fin! /kusin Anna

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin