söndag 17 januari 2010

Tja, det var väl bara en tidsfråga, eller hur?


... innan jag nödvändigtvis skulle kasta mig in i bento-träsket också. Alla förvånade räcker upp en hand, nu.

Nej, trodde väl det.

Bento är en japansk idé, som så mycket annat smågalet. Egentligen är det bara namnet på en låda som man har lunchen i, antingen köpt på matstället eller hemlagad. Antagligen finns det ett antal regler som ska vara uppfyllda om det ska vara en riktig Bento, de gillar ju regler de där japanerna. Bento i bloggvärlden är en företeelse där man lagar mycket gullig (kawaii) mat som formas i olika formar och dekoreras för att bli ännu gulligare. En fantastisk bentomakare finns tex här.

Sagt och gjort, söndagmiddagen fick alltså bli en bentolåda, fast då utan själva lådan, om ni hänger med. Alltså lite kawaii mat i en glasform.

Kaninerna är av ris (traditionellt) som smaksatts på sushivis med vinäger. Öronen är av mozarella (otraditionellt) med röda tomatbitar i. Äggen är formade i pepparkaksformar. Träd av brockoli, gräs av solrosskott. Ansiktsdragen är av sjögräsblad.

Lite otraditionellt var också själva avnjutandet, där de vuxna njöt av kawaii Bento och barnen åt hemlagade kycklingnuggets (egentligen quorn, men det vågade vi inte säga!) med pommes frites.

Det var ju rätt skojsigt det hela måste jag medge. Inget jag kommer att göra varje dag, men kanske man skulle klara av en matlåda i veckan. Hm. Jag lägger upp en ny kategori, så får jag lite press på mig...

5 kommentarer:

Helena sa...

Kul! :) Har sett sådana matlådor på lite olika bloggar. Det gäller att inte råka tippa på matlådan på väg till jobbet bara!

Rumpetuss sa...

Du är inte klok men fint var det !!!

Mia sa...

Jätte kawaii matlåda, min mamma är från Japan så hon brukade göra söta och roliga luncher. Man äter med ögonen heter det väl.
Japanresa är planerad i vår så då kommer vi nog att sitta med bentolådor under körsbärsträden..

Fangoria sa...

Hihi vilken rolig grej, men vilket pillgöra! =)

Anonym sa...

Ser jätte gott ut, men lite synd om kaninen.Den ska ju ätas.Hur håller du maten varm? En snabbis i micron kankse!
Mor

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin