lördag 27 mars 2010

Henrietta Höna lägger ägg...


Ramlade över detta underbara mönster häromdagen, men eftersom jag var bortrest i veckan var jag tvungen att hålla mig ända till idag.

Hönan är i naturlig storlek och kan lägga ägg. Är det inte ljuvligt! Planen är att sy en eller flera till och ta fram dem till påsk. Visserligen är inte barnen pyttesmå längre, men jag tror att de kan gilla hönan ändå. Speciellt om hon värper godisägg :)

Värpandet in action

Så nu letar jag med ljus och lykta efter plastägg i naturlig storlek som man kan fylla med godis. Varje höna borde rymma iallafall tre.

Om det är någon mer som är intresserad finns mönstret här. Jag ska på nästa höna göra en liten modifiering, nämligen att göra "äggläggningsröret" något kortare, vilket jag tror underlättar äggläggandet en smula.

Tyg: Gammal och noppig fleecefilt från IKEA. Hobbyfilt från Panduro.

Mönster: Från Ikatbag.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Jag hittade simpsons suprise ägg (tänk kinderägg men äggformade och lite större) på Ica Maxi för 8,90st Då fick man 4 godisbitar i en påse, en nyckelring med simpsons och några små klistermärken. Gillar man inte simpsons så kan man ju alltid ge bort innehållet till någon annan och använda äggen till hönorna =)

Simsalabim sa...

Haha, den var rolig! Hinner nog inte sy till denna påsk, men ska spara länken till nästa år.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin