tisdag 27 april 2010

Hur man syr en egen sexvådig kjol

Det är hur enkelt som helst att sy en kjol efter egna mått. Antagligen finns det en uppsjö av smarta metoder, men det var den här jag funderade ut igår.

Ta tre mått, midja (där du vill att kjolen ska stanna), höft (där den är bredast) och avståndet mellan midja och höft.

Ok. Börja med midjemåttet. Dela med sex. Kalla den nya siffran A.

Avståndet mellan midja och höft kallas för B.

Fortsätt med höftmåttet. Dela med sex. Kalla den siffran C.

Titta på bilden. Den går att förstora. Den är även tämligen värdelös fotografiskt sett, men ni får ha överseende med det :)


När man har måtten A, B och C är det bara att rita på. Jag valde att låta linjen mellan A och C fortsätta utåt för att få en måttligt utsvängd kjol. Vill man ha en mera utställd kjol låter man den bredda sig snabbare efter linjen C.

Gör sex våder. Sy ihop dem till en lång remsa. Sätt en dragkedja (gärna dold för extrapoäng) i ena sidan och sy ihop sista sidan.

Klipp ytterligare sex våder som bara är typ 7 cm långa. Stryk gärna på lite vliseline. Sy ihop dem till en lång remsa. Sy sedan remsan till kjolens överkant. En stickning håller den på plats på insidan av kjolen samt på rätt sida om blixtlåset.

Detaljer är bara att improvisera fram. Olika längder, olika tyger, fickor, applikationer, volanger, fan och hans moster...

Jag kommer definitivt att göra flera. Antagligen blir nästa en omlottkjol i det röda blomtyget jag sytt linningen i på den förra.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin