fredag 28 maj 2010

Bias cut blouse...

Tämligen skrynklig blus efter en dags användning
...tja, vet inte vad det heter på svenska. Vådan av att läsa för mycket amerikanska sybloggar :)

Men en blus som är skuren på snedden på trådriktningen har förekommit i mina tankar ett tag. Efter att katalogen från Gudrun Sjödén anlänt häromdagen med en massa enkla och snygga modeller i ritades detta holkärmsmönster som alltså tillklipptes på snedden.

Fållen blev mycket enkel, ofållad med dekorsömmar i nederkanten. Det fungerar ju när tyget är skuret på det här sättet. Positivt är också att tyget blir elastiskt och att man alltså kan sy en snävare modell. Vilket jag tyvärr inte upptäckte innan, så blusen är väl fladdrig runt midja och höfter.

Det negativa är att det går åt mer tyg. Och så tror jag att det blir snyggare med ett tyg med bättre fall. Ska prova det nästa gång.

Fållen, eller kanske frånvaron av fåll i närbild

Tyg: Bomullstyg från Ohlssons tyger (39kr/meter!)
Mönster: Eget

3 kommentarer:

Kaja sa...

Man brukar säga att den är klippt på skrå, eller skrådden.

Jag har nog också läst lite för mycket engelska bloggar och skrivit lite för mycket beskrivningar på engelska på sistone, för jag slänger in alla möjliga ord när jag ska försöka beskriva något... SÅ bra engelska pratar jag faktiskt inte!

Fin blus var det i alla fall!

Ek sa...

En riktigt fin sommarblus med vackra färger.

Anonym sa...

Vilket jättesött tyg. Passar till en prinsessa. Mor

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin