söndag 20 juni 2010

Duger fortfarande...


Japp, jag duger fortfarande till att sy kläder till dottern, snart 10. Efter en vecka på Mallis var sysuget på topp och denna lilla kreation blev till. Eller dessa, om man ska vara petnoga.

Kjolen är i en ljusblå chambray från Stoffochstil som väntade på mig på posten (egentligen ICA) när jag kom hem häromdagen. Jag trodde att jag beställt detta tyget, men tydligen har jag eller nån annan klantat sig. Men det fungerade ju finfint ändå. Kjolen är tillverkad efter detta mönstret. För att få lite stretch i det annars helt stumma tyget skars både tyg och foder på skrådden. En liten spets sitter på fodret och skymtar fram. Fodret sitter otraditionellt med rätan utåt, alltså mot kjolens aviga, för att vara maximalt snyggt när det fladdrar fram.
Kjolen med spetskantat foder.
Topens mönster har jag nu använt ett antal gånger, bloggat och obloggat. Inga konstigheter, snygg ringning och trevliga ärmar. Tyget är en rolig bomullsjersey med ett asymmetriskt tryck.
Uttråkad modell... Sitter bättre än bilden visar :)

Top:
Mönster: Ottobre design
Tyg: ? Från utförsäljning (men ändå läskigt dyrt)

Kjol:
Mönster: Eget
Tyg: Stoffåstil.

1 kommentar:

JuMel sa...

Snyggt! Att hitta tyg till lite äldre barn är verkligen ingen lek! Mönstret till toppen ser ut att var preics det jag ritade av igår:)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin