lördag 26 juni 2010

Midsommarkjolen...


Jag vaknade faktiskt på självaste midsommarmorgonen med en längtan efter volanger. En ovanlig känsla, inget som brukar drabba ynglor. Detta innebar att den tilltänkta midsommarkjolen inte längre var aktuell och en inventering gjordes i tygskåpet.

Som tur var hade jag en bit av detta tyget av Anna Maria Horner. Det kan mycket väl vara mitt favorittyg, just denna biten inhandlades från FabricWorm för en tid sedan.

Volangen skulle vara i en avvikande färg, det stod klart redan vid uppvaknandet och jag hittade en fat quarter i gömmorna av samma designer.

Nytt kjolmönster ritades med samma princip som denna, bara fyravådig och lite mer vidd från höfterna och neråt. Tyget klipptes på skrådden för att slippa krångla med dragkedja. När man klipper på skrådden blir ju tyget elastiskt vilket innebar att jag inte behövde lägga till något i midjan för att få kjolen över höfterna. Att den dessutom faller snyggt är en bonus!

Volangen klipptes också på skrådden efter denna tutorial, vilket underlättar snedremseklippningen betydligt.

Volangen veckades och syddes fast på kjolen istället för att rynkas. Jag är inte riktigt vän med rynkningen på maskinen och det blev rätt snyggt.

I midjan satte jag elastisk snedslåremsa (heter det så?).


Mönster: eget
Tyg: Anna Maria Horner.

1 kommentar:

Ek sa...

Trevligt med volang på kjolen. Du var nog riktigt fin i den på midsommar.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin