torsdag 5 augusti 2010

Skjorta till sonen



Det är himla sött med skjortor på småpojkar, det är bara att inse. Tyget köptes under försommaren och igår syddes skjortan. Mönstret är från försommarens Ottobre (4/2010). Man har på Ottobre ett tag valt att ha en förenklad krage där krage och kragstånd sys i ett. Det här var första gången jag provade och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om resultatet. Inte jättesnyggt kanske, men onekligen förenklade det syendet betydligt.

Jag provade en ny sorts fåll också, en smal kantstickad fåll som faktiskt blev skapligt bra.

Närbild på fållen

En av de få ändringarna från mönstret blev att lägga okdelen på skrådden. Snyggt på rutiga skjortor!

Jaha, och knäppningen då? Eftersom jag inte är vän med knapphålen på min maskin valde jag tryckknappar.
Stor tankemöda lades på att få knäppningen åt rätt håll (Tankar på Napoleon brukar hjälpa mig när jag ska komma ihåg vilket som är dam- resp herrknäppning) men jag lyckades givetvis ändå vända den fel. Så skjortan är alltså damknäppt. Vilket jag inte informerat sonen om :)

Det bästa var att jag kom på att man kan använda prymtången till att trycka i de sprättbilliga tryckknapparna från Stoff och Stil. Yes!

Lyckades dock inte plåta livebilder. Sonens invändning var att han ju bara hade kalsongerna på sig. Att alla som besöker den här bloggen redan har sett hans kalsonger valde jag att hålla tyst om :)


1 kommentar:

Ek sa...

Oj,så fin kan kommer att bli. De är så snyggt med skjorta.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin