söndag 8 augusti 2010

Våga vägra!


Näpp, sonen har trots intensiva försök i den riktningen (uppåt!) inte lyckats växa till de föreskrivna 130 centimetrarna till Lisebergsbesöket. Viss gråt och tandagnisslan har redan uppstått och värre kommer det att bli på plats.

Denna tröja är ett försök att vända gråten, kanske inte till något positivt direkt, men kanske till något lite kul i all fall för resesällskapet. Om han vågar ha den på.

Trycket är gjort med fryspappersteknik. Jag vill helst ha sprayfärg, men vet inte ens om det finns textil sådan. Tog därför yttepyttelite färg på en svamp och duttade och gnuggade med färgen för att få det lite flammigt.

Tröjan i sig finns det ett antal missar på, en del som blev bra och en del som blev mindre bra :)

Halslinningen är sydd med Coverprons bankantare och jag glömde tvärt bort att man ska sy med två nålar, så den är alltså sydd med tre. Vilket jag gillade skarpt och kommer att upprepa! Vad jag dock inte gillar skarpt är att jag sydde lite för snabbt och inte märkte att tyget faktiskt snurrat ett halvt varv i bandkantaren! Som tur var inträffade det precis efter axelsömmen så jag behövde bara sprätta någon cm. Och så fick det bli sömmar i båda axelsömmarna.

Och på fållen förstod jag äntligen hur man ska tänka för differentialvredet. Efter halva, typ, så första halvan är vackert vågig och volangig :(

Mönster: Gamla vanliga
Tyg: Grått från Jofotex, svart mudd från Stoffåstil
Övrigt: Textilfärg från Stoffåstil, fryspapper.

2 kommentarer:

Doris_Assar sa...

Hihi, kul!
Dreglar avundsjukt över dina snygga coversömmar... ;-)

Nilla sa...

Snyggt med det flammiga trycket. Vart har du fått tag i fryspapper? Har försökt göra egna schabloner med annat vaxat papper..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin