måndag 11 oktober 2010

Att göra egna trollstavar à la Harry Potter


Att göra egna trollstavar är både enkelt och kul. Iden fick jag härifrån, men efter att ha insett att medellivslängden hos en pappersstav är tämligen begränsad fick jag leta efter andra alternativ.

Så här gör jag:

1. Du behöver:
- billiga penslar (dessa från Rusta, 39kr) (dyra går antagligen också bra)
- limpistol och smältlim
- blingstenar (om man vill)
- hobbyfärg (denna billigbillig från Rusta)
- fingerguld (eller guldfärg)
- lack
- sandpapper





2. Vicka bort penseln från skaftet.




3. Sandpappra skaftet till en matt yta (det gör att allt i senare steg fäster bättre)




4. Gå loss med limpistolen. Sätt gärna en extra klick med smältlim på toppen. Tryck i en blingsten när limmet är flytande. Låt torka stående.





5. Måla i valfri färg. Jag behövde måla två lager.




6. Ta lite fingerguld på fingret och gnugga över smältlimmet. Det gör inget att man inte kommer in i alla fördjupningar, det bidrar bara till det lite åldrade utseendet på staven. Man kan också använda guldfärg och pensel.




7. Lacka med minst två lager lack. Annars försvinner guldet. Har du använt guldfärg kan man ev hoppa över lacket.

Hoppas att det gav svar på frågorna... Om någon skulle göra en egen trollstav skulle jag bli jätteglad att få se den!

39 kommentarer:

Ek sa...

Det verkar vara en hel del jobb men bra blev det.

info sa...

Du är FANTASTISK!:)

rebeccasdiy sa...

Vad jag älskar detta! Helt underbart. Jag reser i tiden på din blogg, nu är det oktober tror jag..:)

fisalisamaja sa...

Hej!
Guddddd vad du är duktig! Jag är tolv år och en harry potter älskare. Det var en tjej som sa att vi skulle göra sådana, idag gjorde vi dom. Du ville ju ha en bild på dom. Så jag tror att du kan få bilden imorgon:) Vi är fem stycken som gjort stavarna, men 4 av oss gjorde två stycken var, haha. Frågan är bara, hur ska vi visa dig bilderna? Jag funderade på att lägga ut bilden på min egen blogg kanske?:)

yngla sa...

Hej Fisalisamaja!

Skulle vara jättekul att se era stavar! Kan du inte lägga bilden på din blogg och lämna adressen här så piper jag dit och tittar!

fisalisamaja sa...

Hejsan yngla!
Jag har lagt upp två bilder på dom trollstavarna jag har gjort, eftersom att dom andra tjejorna inte kunde vara med och fotografera deras egna!:c Jag har gjort två stycken. Adressen är, www.ImNoSuperdude.blogg.se
Ha de bra!:)

fisalisamaja sa...

hejsan igen yngla.

Du, jag förstår inte riktigt hur du gjorde din UR fina marodör karta, skulle du kunna förklara?

Jossan sa...

Du borde sälja dem däär! Jag skulle lugnt köpa xD

Severus Snape sa...

Jätte fina!!! men kan du säga hur långa dom är?

Anonym sa...

Jättesnygga saker,håller på med en stav:)

Alice sa...

Heej,
Jag tycker dina trollstavar var jätte fina. Jag skulle gärna vilja göra en, men jag har ingen limpistol. Det känns onödigt att köpa en eftersom jag nästan aldrig pysslar!
Kan man använda något annat istället för en limpistol?

yngla sa...

Hej Alice! Kanske man kan använda fimolera eller bara ha staven som den är. En annan idé kan vara att ta ett tjockt garn och doppa i lim och sätta på i snyggt mönster. Eller bara linda tätt runt staven. Prova och visa gärna hur det blir!

Anonym sa...

Var hittar man fingerguld :)?

Dina stavar är fantastiska och jag är sjukt sugen på att göra egna!!

Anonym sa...

Vad är det för lack du använt dig av?

yngla sa...

Hej!

Fingerguld är lite knepigt att få tag på, jag hittade mitt på en liten butik i Göteborg (som jag inte minns vad den heter). Vanlig guldfärg går bra att använda, fast då penslar man på.

Jag använde decoupagelack från Panduro, mest för att det var det jag råkade ha hemma :)

Anonym sa...

Tack för svaret!
Åh, synd med namnet på affären, jag som bor i gbg och allt.

Skulle uppskatta om du kunde berätta vad färger (eller numret) på färgen du har använt till trollstavarna heter? Den bruna :).

Anonym sa...

Skulle uppskatta om du kunde berätta vad färger (eller numret) på färgen du har använt till trollstavarna heter? Den bruna :).

yngla sa...

Hej!
Färgen är Rustas allmogefärg nr 38.

Göteborgsbutiken där fingerguldet fanns heter in-ex.

Anonym sa...

En sista fråga, ang lacket; är det matt eller blankt, eller det som heter 'canvas coat'? Tack för alla fina tips!!

yngla sa...

:)
Lacket heter Royal Coat Decoupage finish 1402 clear satin finish. Det står även "plaid" uppe i hörnet.

Anonym sa...

Åh var på in-ex idag och dom hade två olika guld, antique och sovereign, tror jag den hette. Vilken har du?

yngla sa...

Försökte hitta tuben, men den är puts väck :(
Minns ej, men antagligen den gulaste.

Anonym sa...

Gah!! Limpistolerna har ju en egen värld, skulle man kunna säga. Finns ju hur många olika som helst :( vilken är bra som allround limpistol? Om man vill ha den till att göra fina trollstavar med men också kunna använda den till annat?

Anonym sa...

Jag blev sååå inspirerad av dina Harry Potterpyssel. Har nu gjort fjorton stavar till kalaset, sytt små pengapåsar av krossad sammet till guldfärgade kastanjer (mer guldklimpar än pengar, men jättefina), sytt fina klädnader, tillverkat små fluffiga pygmépuffar i olika färger av fluffiga filtbollar i olika färger från City Gross, gjort Harryglasögon av piprensare, trollkarlshattar i kartong och glitter som placeringskort och en massa annat kul. Tack för all inspiration,det var din blogg som fick mig att spinna loss!

Johanna

Iréne JB sa...

Har just påbörjat tillverkningen av några Trollstavar ihop med min Stora tjej. Skrivit ut marodörkartor pch vikt dem har vi också gjort. Bilder kommer säkert på bloggen så småningom.

Rianna sa...

TACK för att du lagt upp ett så otroligt informativt och enkelt pyssel för Harry Potter älskare! Jag blev otroligt glad när jag såg att det var så enkelt! Ska snarast börja pyssla ihop trollstavar jag också!

TACK TACK TACK!

Paula Högström sa...

Å vad fina. Jag la upp en länk till de på min skolbiblioteksblogg :) har flera elever som drömmer om en egen trollstav. nu kan de göra en själva! tack!

Anonym sa...

Tack jag gjorde Harry Potters och Voldermorts trollstavar (jätte snygga)

Linnéa sa...

Jag har gjort en egen trollstav, men jag måste bara säga att du är underbar! Du är så underbart kreativ!

Här är ett inlägg om trollstaven :)
http://bokbuse.blogspot.se/2012/06/trollstav-la-harry-potter-och.html

Anonym sa...

Perfekt! Tack för allt! Tänker använda till mitt kalas
Mvh Anonymochokändperson

Anonym sa...

Hur lång blir en trollstav?

Anonym sa...

Hur lång blir en trollstav?

Anonym sa...

Hur lång blir en trollstav?

yngla sa...

Hej Anonym!
Staven blir lika lång som penseln!

Anonym sa...

Okej,tack!

Elin sa...

Om man inte har en pensel man får använda vad gjör man då? Har inte börjat än men... Jag tror att det kommer bli jätte fint;) Men tack för att du la ut detta på bloggen:)

yngla sa...

Hej Elin!
Du kan prova kinaätpinnar, en blompinne eller helt enkelt en pinne du hittat ute!

/Yngla

David johansson sa...

Du jätte grymma tips jag håller på att bygga en du kan få se den när den är klar. ����

David johansson sa...

Hej jag kunde inte lägga upp bilden��

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin