tisdag 19 oktober 2010

Marodörkartan...

Nej, det gick inte att hålla sig när jag ramlade över denna underbara marodörkarta häromdagen. Skaparen är en helgalen (på ett positivt sätt) amerikansk donna som skapar de mesta fantastiska HarryPotterkalas man kan tänka sig.

Först gjordes kartan till vänster och jag var jättenöjd med den en hel kväll. Dagen efter började jag fundera på om man kunde åldra den på något hyfsat enkelt vis och det landade i att jag färgade den med te!

Det var mycket enkelt. I en liten långpanna hällde jag i kokande vatten och duktigt med (odrickbart äckligt) svart te. Efter att det dragit tämligen länge skrynklade jag ihop kartorna (dvs mina utprintade (med laserprinter) skrivarpapper) en och en (alltså innan vikning), slätade ut dem igen och lät dem dra i teet en stund (allt mellan fem och trettio minuter eftersom jag glömde dem ibland). Efter att papprena torkat gick jag vidare med vikinstruktionerna.

Och visst, jag var nöjd med den vänstra förut, men nu är jag riktigt nöjd med den högra högen. Det kommer att ramla ner en i varje godispåse på kalaset.

Och dessutom är de ju praktiskt taget gratis!

8 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Alltså du är sååååå pysslig....

Anonym sa...

Du har ju alltid gillat kalas. När du var liten började du prata om födelsedagen ett halvår före. Samtalen ökade när vi närmade oss den stora dagen. Mor

alvinea sa...

Underbara kartor!!! Fattar inte var du hittar all inspiration, men jag är glad att du delar med dig!

Kaja sa...

Jag har följt dina kalasförberedelser ett tag nu. Jag bara önskar att barnen skulle vilja ha Harry Potter-kalas. Snaaaaaart!

Fast, jag mäktar nog inte med att köra hela vägen ut... Lyckos dina barn!

Anonym sa...

Vad skrev du ut den ifrån? Alltså vart hittade du bilden eller vad man ska säga?

yngla sa...

Hej anonym!

Svarar här... Kartan kan man ladda ner från länken i inlägget.

Annie sa...

Fantastiskt! Hur stort papper ska man skriva ut kartan på?

yngla sa...

Jag använde vanligt A4.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin