fredag 5 november 2010

Ibland behöver man få hjälp...


... med att inse hur snygga en del tyger är. Uggletyget från Jofotex har funnits ett bra tag, men jag har inte riktigt förstått poängen med det. Tills nu.
Nästan en meter uggletyg levererades till yngla med beställning på en tröja till en fyraåring. Och nu äntligen förstår jag!

Tyget är ju urläckert! Att kvalitén är så skön dessutom gör inte det hela sämre. Det finns risk för att det blir mer sytt i det tyget framöver!

Och själva tröjan då? Ja, jag är inte riktigt nöjd med storleken. Det skulle vara en 104:a till en smal tjej. Alltså tar jag mitt gamla 104-t-shirt-mönster (som redan är avsmalnat från originalet från Ottobre) och klipper utan sömsmån. Lägger till lite på längden för att få tunikakänsla. Breddar lite längst ner. Drar ihop ärmarna med lite mudd för det rätta pöset och vad blir resultatet?

Jo, på bordet ser det ut som en 116:a med för korta ärmar. Hrmf. Hoppas att den blir bättre på. Annars får jag väl sy en ny...

Mönster: Ottobre som modifierats i omgångar
Tyg: Allt från Jofotex

1 kommentar:

JuMel sa...

Ser jättefin ut tycker jag, hoppas den passar!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin