onsdag 8 december 2010

O-tippat (en fleece att jaga flundra i)


Ibland är det verkligen svårt att förstå sig på hur saker och ting egentligen fungerar. Som den här tröjan tex. Tänkt julklapp till svärfar (som jag verkligen tror/hoppas inte läser min blogg. Har jag fel, så sorry, svärfar!) att ha på sig i båten vid flundrejakt.

Jag tog alltså makens egenritade (av mig) t-shirtmönster. Kroppsligen kan man inte tro att de delar 50% av sin arvsmassa, de är helt olika förutom att de båda otvivelaktigt är män :) Efter måttangivelser från en hemlig bulvan (hans fru) breddade jag mönstret 5 cm /sida (totalt 20 cm). Ritade om ringning och ärmhål. Förlängde ärmarna godtyckligt långt. Sydde i tumhål (som säkert heter något speciellt som inte jag känner till). Improviserade fram en krage. Sydde i ett blixtlås. (hatar blixtlås!). Tog suddigtsuddigt kort.

Och vad får man då? Jo, en tröja som sitter som en smäck på yngla! Perfekt passform, perfekt längd i ärmar och nederkant. Ser faktiskt figursydd ut på.

Jag ger den till svärfar så får vi se. Är den hopplöst för liten får han väl reklamera. Eller regifta till svärmor (som läser min blogg, hej svärmor!) som är av lite mindre format. Ev får jag inhandla en smula mer fleece och göra en favorit i repris till mig själv :)

Tyg: Fleece och muddväv stoffoch stil
Mönster: Eget
Övrigt: Blixtlås från loppis

2 kommentarer:

villanoor sa...

Hoppsan, så det kan gå....
Brukar oxå tycka att det jag syr har en viss förmåga att passa mig själv - även om man från början hade tänkt sig nåt annat....

svärmor sa...

Hej, det blir intressant och se vem som passar bäst i julklappen.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin