lördag 8 januari 2011

Äntligen lyckats sy bra strumpor!


Jag kanske är ensam om det här, men jag har fram till nu känt ett visst vemod vid tanken på att det inte går att sy strumpor. Sticka - javisst, men när det gäller stickning är jag hopplöst långsam, något som inte passar mitt kynne riktigt.

Lösningen kom när jag köpte ett par kängor för någon månad sedan. Till kängorna köptes nämligen urläckra sockor, men när jag satte på mig dem insåg jag att de var sydda och inte rundstickade!!!

Som vanligt i mitt skapande vidtog några nätters funderande innan jag visste hur jag skulle göra, men faktum är att det fungerar alldeles utmärkt att sy strumpor med bra passform.

Ja, det blir en söm på utsidan av foten, så det är inget man springer marathon i eller trycker ner i trånga pjäxor, men till vanliga skor/stövlar/kängor passar de utmärkt.
Just detta par är sytt i fleece, men jag har provat jersey, stoffåstils muddväv och velour och det fungerar finfint.
Återkommer med instruktioner när jag sytt nästa par!

8 kommentarer:

FridoLi sa...

Vad roligt! Perfekt för en som älskar att matcha! :-D

DesignAnnique sa...

Åååååå, det längtar jag efter en instruktion på! Har en liten donna här hemma som kommer KRÄVA ett antal par sådana...:) Jag har dessutom sånt där antihalk på plaska (man duttar på det själv) så om de blir hala kan jag ordna med det med... så det ska bli JÄTTESPÄNNANDE att få reda på hur man gör. Jag orkar ju inte tänka själv just nu, jag städar pysselrum och sygarderob :)

Heimlaga sa...

Skojiga!

Singh sa...

ser såå fina och härliga ut. Är nyfiken på en instruktion!

od Andulky sa...

Wow, vill gärna se instruktioner :-)

Doris_Assar sa...

hihi, kul!!! Ser fram mot instruktion :-)

jenny sa...

Kul idé! Jag bara älskar mina Helly Hansen strumpor, de är ju i fleece. Kanske skulle testa att sy egna.

Ealina (humnum) sa...

Åh! Ja! Jag håller med dig om att det vore kul att sy egna strumpor! Vad kul att du lyckades! Ser fram emot en liten instruktion :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin