måndag 10 januari 2011

OBS! Endast för nördar

Ok. Here we go.

Alla icke-nördar kan sluta läsa nu.

Men om man nu vill göra en strumpa med annan höjd. Man kanske vill ersätta en bit av höjden med en mudd, eller göra ankelsockar eller rentav lite högre strumpor.

Ok.

Du behöver nu tre mått.

1. Fotlängd, hädanefter kallad för l.
2. Önskad höjd på strumpan, hädanefter kallad för h.
3. Omkrets på ankeln, hädanefter kallad för o.

Det du vill veta är hur lång du ska klippa din tygbit (på längden, regel nr 1). Kalla totala längden för t.

t = 2(l -l/8) + 2h - o/6

Det var väl enkelt?

I mitt exempel från gårdagen alltså

t = 2(25-3,125) + 2x20 -22/6 = 80.09cm.

I det här fallet, när man önskar en fix längd får man lägga till sömsmån på längden. Bredden sköter sig självt.



Ok.

Om det är någon som orkat hit ner så fanns ju faktiskt en fråga till. Om man nu har en tygbit av en viss längd och undrar var man ska vika för att få en lagom lång fot då?

Jag skäms lite för min nördighet, men här kommer den matematiken:

h = 1/2 (t-2(l-l/8) + o/6)

I mitt exempel alltså

h = 1/2 (80 -2(25-3,125) + 22/6) = 19,96

Ganska nära med andra ord.

Yngla har faktiskt 22 högskolepoäng i matematik. Men det var lääänge sedan...

7 kommentarer:

Tesslan sa...

Och kanske ett naturvetenskapligt eller tekniskt program från gymnasiet *skrattar*

Heimlaga sa...

Hi,hi, kul att du får användning för din matte! Eller det kanske du har till vardags också-vad vet jag. Själv har jag onödigt många poäng i biokemi till liten nytta-men de tror jag det är svårt att få användning för i sybloggsvärlden...

Rumpetuss sa...

Oj oj oj vilken matematik, tyvärr har min hjärna missat matematik delen så jag fattade inte ett skvatt =)

FridoLi sa...

Hihi, kul att läsa! :-D Hur kom du fram till den första formeln?? :-D

Thea sa...

Underbart!
Jag är också nörd, hehe, jag älskar formler! :-D

emmys stickning sa...

Tyckte det var superkul att läsa detta, jag älskar att räkna på allt! Kul att det finns fler!

Anonym sa...

Jag tror nästan att jag älskar dig. Var har den här bloggen varit i hela mitt liv?
/tant pernilla

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin