tisdag 11 januari 2011

Sne å vinn å lite för liten...


Jag känner att jag får be lite om ursäkt för mitt förra inlägg. Passar kanske inte riktigt in på en sy- och pysselblogg, men jag blev så lycklig när jag knäckt koden på strumpsyendet.

Men nu är jag tillbaka igen med en annan form av nörderi, nämligen vanligt hederligt synörderi vilket ju är normaltillståndet på den här bloggen.

I alla fall.

Efter att ha tröttnat på min svarta vitprickiga vaxduk på (välbekant för alla som besökt bloggen senaste månaderna) blev det tomt på köksbordet. Att stryka är inte en favoritsysselsättning, men efter att på flera amerikanska bloggar sett att man faktiskt kan ha en liten kvilt (som bara torktumlas och inte stryks) som duk så fick det bli en sådan.

Jag är ju inte en stor kviltare, men tycker att det är kul att prova lite nya tekniker ibland. Den här brukar beskrivas som "quilt-as-you-go" och är en smidig variant. En bra beskrivning finns tex här

Sned och vind vart den. Och när den var klar insåg jag att den skulle blivit snyggare om jag helt enkelt skurit remsorna lite snett också och inte bara i olika bredder.

Och när jag spillt köttfärssås på den och tvättat och tumlat den insåg jag att den skulle varit lite bredare...

Men jag gillar den ändå skarpt. En strykfri duk, kan man annat än älska ett sådant mirakel?

Och dessutom i Anna Maria Horners tyger. Lovely.

2 kommentarer:

annkatrin sa...

Kanonfin! Bra tips också, gillar inte heller att stryka...

rebeccasdiy sa...

Åh, något sådant skulle jag vilja göra, fast inte lika avancerat... Men med flera olika lappar si en löpare. Vet dock ej om jag har så många olika tyger som jag gillar. Men nu blev jag verkligen inspirerad!
Ha en skön helg och tack för fina ord på bloggen!
mvh
Rebecca

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin