torsdag 6 januari 2011

Ullfleece :)


Nja, kanske inte direkt ullfleece men iallafall en fleece med får på. Eller i.
Efter att ha sytt svärfars (numera svärmors) fleecetröja blev jag sugen på att sy en egen. Att duktiga Rino börjat sy ursnygga fleecetröjor gjorde inte saken bättre.
Sagt och gjort. Tyg inhandlades från Stoffåstil och själva modellen med stor inspiration av nämnda Rino blev till under en sömnlös natt under julhelgen.
Så idag var det bara det enklaste kvar, nämligen att klippa och sy.

Grundmodellen är från min sloper som jag skapade under hösten av egna mått. Jag la till ca 6 cm i rörelsevidd för att få plats med en tröja under. Sydde en bred fleecemudd i halsringningen som fodrades med en bit Jofotex-får.

Samma får fick vara foder på fickan på framsidan.

Lite kantband lite varstans och en liten tumögla så var det hela klart. Inte ett enda trilskade blixtlås :)

Och den är så skön!

Tyg: Microfleece från Stoff och stil, röd muddväv från Ohlssons tyger och får från Jofotex
Mönster: Eget

3 kommentarer:

Wimsan Mari sa...

Den såg ju hur skön ut som helst. Fryser just nu, så en sådan skulle jag behöva ...

Svar på din fråga angående mina applikationer.
Först har jag en brodyrmaskin Janome Memory Craft 350E som jag är väldigt nöjd med. När jag gör mina applikationer så syr jag dem direkt på plagget med brodyrmaskinen. Lite pilligt är det för man får ta bort ramen och klippa rent runt om delen som är fastsydd och sen broderar den den täta satängsömmen runt om velourbiten. Jag gillar att använda velour för jag tror att barnet gillar den mjuka känslan av att få klappa på applikationen. Sen broderas ju en del på applikationen med bara stygn så det blir ju kontraster oxå.
Du får höra av dig om du undrar något mer. Jag hjälper gärna till om jag kan.

Ha det så gott !

Monica/Ma.Ni-Design sa...

Kanonfint =)

AttenKattenNoa sa...

Den ser verkligen fin ut! Kul när man är nöjd :-) och skönt att slippa dessa elaka blixtlås...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin