söndag 15 maj 2011

Arbetar mig uppåt...


Jag har ett favoritlinne från exklusiva HM som sitter perfekt. Lagom urringat och på något magiskt vis sitter de smala axelbanden alltid perfekt centrerade över BH-banden.

Jag har ju en liten dröm om att sy ett linne till mig själv i underbara rödluvantyget, men helt klart måste mönstret då vara perfekt.

Sagt och gjort. Favoritlinnet plockades fram och ritades helt sonika av.

Det första linnet fastnade inte på bild. Tyget är, måste medges, gräsligt fult. Jag provade att göra samma smala axelband som på originallinnet, men coverpron var inte alls samarbetsvillig när det handlade om att kantbanda över en skarv som redan var kantbandad. Massor av hoppstygn, inte alls så elegant.

Det andra linnet gjordes även det i ett rätt fult tyg, nämligen biltyget ovan. Här fick axelbanden vara rätt smala, men ändå bestå av tyg och inte bara band. Coverpron samarbetade nu snällt, men linnet blev rätt trångt i ärmarna. Går att använda i alla fall. I alla fall på natten...

Men det tredje linnet till slut... Så här ska mina linnen se ut! Urringningen är precis lagom och axelbanden har samma magiska förmåga som förlagan. Och tyget är en av favoriterna, det allom bekanta fårtyget från Jofotex, denna gång i gult.

Nu vågar jag nog sy ett linne i rödluvetyget snart. Med vita kantband helt klart. Ska bara samla lite mer mod först!

3 kommentarer:

JuMel sa...

Så kul när man lyckas få det som man vill! Ska bli spännande att se linnet i rödluvan tyget. Klart du vågar ge dig på det nu!:)

Heimlaga sa...

Låter som ett bra mönster! Jag använder sällan linnen just för att jag inte tycker om när BH-banden syns.

LADY JEN sa...

Härligt när man får det som man vill... låter snyggt med ett sådant linne i rödluvantyget!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin