måndag 16 maj 2011

Monsterboken om monster


Denna lilla filur uppträder i den tredje boken om Harry Potter och är en synnerligen vild sak. Enda sättet att få den lugn är att stryka den utmed ryggen, annars kan den attackera. Givetvis är det Hagrid (vem annars?) som sätter upp den på kursplanen...

Min version är ingen riktig bok, utan en bokformad kartonglåda inköpt för länge sedan. Den målades vit på "bladen" och mörkbrun inuti. Pälsen är en bit ylletyg som klipptes en bit större är boken/lådan.

Tänder, gommar och tunga syddes av röd och vit filt.

Innan pälsen limmades fast fästes ögonen. Ögonen är säkerhets-nalle-ögon. Bakom ögonen lades lite fyllning och jag handsydde några sömmar för att få ögonen att lägga sig rätt. Efter att ögonen satts fast limmades tyget fast på bokens pärmar med lite marginal. Marginalen klipptes sedan flikig.

6 kommentarer:

Fangoria sa...

Gud vilken läcker!!!

Heimlaga sa...

Du borde vara mamma till mina döttrar! Eller syster...P gjorde en monsterbok åt L i fjol till födelsedagen, finns med på min blogg 20100326.
Förra veckan när Ps klass nio skulle ta avslutningsfoto blev temat HP,"helt utanatt P var med och bestämde"...Gissa vem som gjorde trollstavar och ekiperade minst halva klassen? Ja, inte jag då, men P...

Åsa Tidqvist sa...

Häftigt! och härligt att du är på gång med ditt favvolinne också =)

Rumpetuss sa...

Så himla häftig!!! Är grymt impad!!

Alice sa...

Hej, jag tycker verkligen att boken blev snygg :)
Jag undrar vart man får tag i ett sånt där tyg som du slagit in den i? Skulle gärna vilja göra en!

Tacksam för svar :)

yngla sa...

Hej Alice! Svarar här: Tyget är ett ylletyg som är från Stoff och Stils fyndhylla. Jag har köpt liknande tidigare på andra syaffärer. Jag kan tänka mig att typ fleece eller en gammal ullkappa kan fungera minst lika bra!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin