tisdag 26 juli 2011

Glädjesömnad


Jag vet inte vad det är med bebiskläder egentligen, men jag blir så himla glad av att sy dem! Gärna en bunt åt gången och i finaste tygerna.

Kanske är det just det som är det trevliga, att man får dyka ner i sina vackraste tyger och bara skapa. Eftersom det går åt så lite tyg till varje plagg är det ju bara att tuta och köra på något vis.

En förutsättning för att det ska vara glädjesömnad är dock att alla kantas lika. Att byta tråd i coverpron är genuint tråkigt, och jag drar mig i det längsta, även om själva proceduren bara tar någon minut.

Bodysar föredrar jag att kanta med interlock. Med kuvertöppning krävs ju inte någon större elasticitet hos kanttyget och jag tycker att blir lite nättare än med muddväv. Bandkantaren till coverpron är sedan ett bra tag moddad till att lägga kantbanden trippelvikta i stället för fyrvikta vilket också blir bra när man syr till småfolk.

Mönster: Omgjort från ottobre
Tyg: Djurtyg Jny design, klövertyg och rödluvan från Liandlo, apor från Mjuka tyger. Allt kantat med mörkbrun interlock från Jny.

2 kommentarer:

Fangoria sa...

Underbara små karameller!

Helena sa...

Jättefina allihop!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin