torsdag 21 juli 2011

Pyssel en regnig semesterdag


Regnet öser ner, mer och mer, för att citera en liten björn med liten hjärna. Vad kan då passa bättre än lite inomhuspyssel?

Jag har varit sugen på att batikfärga en tid nu, eller snarare att tie-dye-färga, eller om det nu är samma sak. Planen var att sy ett par vita t-shirts som sen skulle få ta sig ett dopp, men dottern hade kompis på besök och tygförrådet var skralt på vitt. Lösningen blev att slakta ett loppislakan och sy ihop fyra snabba örngott.

Färgerna är Panduros batikfärger. Jag ville dock göra tvåfärgade alster (eller helst ännu fler färger, men hade bara två hemma) så jag fick ändra lite på tekniken. Först knöts örngotten till och förankrades med hela husets förråd av gummisnoddar och sen blandade jag till två färgbad på ca 2 liter stycket. I dessa doppades de ihoptryckta örngotten ungefär halvvägs i varje och hölls kvar en stund (för hand) innan de lades i plastpåsar för att vila ungefär i en halvtimme. Sen fick de ta ett varv i tvättmaskinen och sen var det klart.

Min favorit är den med spiralen, den som åttaårige sonen gjorde :)

Ska nog inhandla några fler färger. Det här var kul!

2 kommentarer:

Singh sa...

Så härligt baatikfärgningen blev! Gillade också spiralen allra bäst.

Rebeccas DIY sa...

Vad fint det blev. Jag fattade också tycke för spiralen, det är så klassiskt att det är barnen som får till sådant.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin