lördag 16 juli 2011

Spa-kimono


Det utan tvekan mest komplicerade och tidskrävande i spa-kitet var kimonon. Eller om det är en yukata, vet inte riktigt. Men inget spa med det minsta lilla självkänsla saknar ju egna badrockar, och inte heller Grodans hemmaspa.

Kimonon (eller yukatan) syddes av ett lakan efter eget mönster. Ett enkelsängslakan visade sig ha alldeles perfekta mått för en som ogillar att fålla, jag kunde nämligen använda de befintliga fållarna både i fram- och nederkant.

Kimonon är broderad i härligt kitschig stil. En väldans massa stygn blev det, men en väldans massa färger, så det var ett evigt passande på maskinen.

För att kompensera för det maskinella handbroderades både krage och midjeband med sashikobroderi. Jag blev faktiskt löjligt nöjd med detta. Jag använde även samma sorts stygn för att fästa snedremsan som döljer kragsömmen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Väntar på att bastugänget är samlade. Då ska jag föreslå att vi tar en Spa-eftermiddag. Är glad och tacksam över mitt yngels kreativitet. Grodan

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin