torsdag 25 augusti 2011

En tuff dag på jobbet...


...krävde ett visst mått av symaskinstid på kvällen för att varva ner.

Först ut blev en pingvinärmströja (till). Jag sydde en häromveckan från senaste numret av Ottobre till dottern, och den blev snabbt en favorit. Mönstret var en smula egendomligt dock. Som tur var reagerade jag innan mönstret ritades av. Det visade sig att dottern som i vanliga fall drar storlek 164 i det här mönstret skulle ha storlek 140! Tröjan är trots det stor och luftig. Eftersom det egentligen är en kortkort top förlängdes mönstret med säkert 15cm vilket blev rätt lagom.

Efter att den var klar var det dags att sy färdigt barnens batiktoppar. Egentligen var det ju t-shirtar som skulle ha batikfärgats förra gången, men den här gången hade jag förberett mig med två enkla vita t-shirtar som sytts av ICA-Maxi-t-shirtar. Jag valde att inte kanta i halsen före färgningen eftersom jag ville ha en vit muddrullå. Barnen fick själva doppa sina tröjor och välja mönster, och visst blev det snyggt!

Så snyggt att sonen vill ha sin imorgon till skolfotograferingen. Jag är lite kluven till det egentligen, men tror att det blir ett extra roligt minne, så han får nog ha den på.

Tyg: två ICA-Maxi t-shirtar (3 för 99kr)
Färger: Batikfärger från Panduro

4 kommentarer:

Linda sa...

Hur snyggt som helst med batikfärgat ju! fina mönster och färger dina barn valt :)

Heimlaga sa...

Otroligt så pysslig du är! Jag har aldrig testat att batikfärga på riktigt, bara kört fuskvarianter i tvättmaskin. Men jag gillar batikfägat och annat flammigt! Klart sonen skall fotas i denna!
Pingvinärmade tröjor påminner mig starkt om ungdomen-det var det första jag började sy utan mönster i tidiga tonåren, efter att först ha sytt en velourjoggingdräkt och en hawaiiskjorta efter mönster...

Åsa Tidqvist sa...

wow, jättefina tröjor, ja alla tre! jag förstår din kluvenhet till fotograferingen, men jag försöker tänka att det är ju barnen som ska känna sig fina och så som de väljer kläder själva speglar ju hur de är just denna stund i livet :)
well, vi ska fota våra om en vecka, får se vad de har på sig då ;)

Anonym sa...

Jag tycker att gossen gjort ett bra val av kläder. Grodan

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin