tisdag 16 augusti 2011

När man behöver en hobby till...


eller - så mycket pyssel - så lite tid!

Att göra egna tvålar har stått på agendan ända sedan jag innan jul förra året började förstå att att göra två innebar mer än bara att smälta ihop färdig tvålmassa i fina formar.

Det tog dock av olika orsaker mer är ett halvår innan jag kom till skott. Men sagt och gjort, till slut inhandlades lite livsfarlig kaustiksoda och olika oljor och sen var det bara att sätta igång.

De första försöken gjordes för någon månad sedan och är nu i bruk - och de fungerar faktiskt! Men sen kom en Moyklänning och en Medeltidsvecka emellan. Faktum är att det var bra att få en paus medan intresset var på topp, eftersom jag har surfat runt på olika tekniker och designer och har kunnat fundera på var som egentligen tilltalar mig.

Här är i alla fall de senaste alstren.

Längst upp till vänster ligger en oparfymerad ren olivoljetvål. Den ska skäras upp närmaste dagarna och sedan ligga och mogna fram till jul, då den är klar att använda.
Olivoljetvål

Längst ner ligger en tvål som ska kunna löddra bra även i saltvatten. Den har en mild citrongräsdoft som jag hoppas kommer att stanna kvar när den mognat. Denna tvål ska mogna i en månad.

Längst upp till höger är en rätt galen tvål, en speciell teknik som innebär att man kallvispar fetterna med kaustiksodan vilket gör tvålmassan så fluffig att den flyter och kan spritsas. Och ja, det är chokladströssel på! Mognadstiden för den här tvålen ligger nånstans mittemellan de båda andra på sisådär två månader.
Återkommer med fler bilder då tvålarna är uppskurna om några dagar.

1 kommentar:

Heimlaga sa...

Jag trodde det var smör och maränger på bilderna!
Göra tvål har jag inte gjort sedan fysiken/kemin i högstadiet, Låter besvärligt med sådant som skall mogna flera månader, framförhållning är inte min starka sida...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin