söndag 13 november 2011

En uppgradering - ovanligt pyssel för en yngla!

Inte så piffig direkt...
Jo, det var ju det där med tvålarna. Min tvålform hittills har bestått av en gammal spelkartong. Inget större fel med den egentligen, men den har ingen direkt wow-känsla.

Jag har dreglat över amerikanska träformar, men frakten blir inte att leka med eftersom de väger en hel del. Svenska tvålformar har jag inte sett, mer än någon som importerar amerikanska silikonformar. Inget fel på dem, men inte det jag tänkt mig.

Det jag letade efter var en vanlig träform för en avlång tvål. Helst en som gick att ta isär. Så varför inte göra en själv?

Motståndet var svårt. Jag gillar inte att såga för hand och är livrädd för elektriska sågar. Och trä går i motsats till trikå inte att dra i om det blir för kort :)


Men i alla fall tog jag en tur till Bauhaus och inhandlade en styck bräda, en gängstav och fyra vingmuttrar. Under stor oro sågades bitarna till med sticksåg och sen lite sandpapper på det. Fyra hål med borrmaskin och sen kapades gängstaven i lagoma bitar.

Och jösses så nöjd jag är! En träform av obehandlat trä som funkar till såväl CP-, HP- som CPOP-tvål.
Storleken på formen går att variera beroende på hur man placerar kortsidorna. Och allt går att ta isär och stapla när den inte används.

Nu är frågan vilken tvål som ska få inviga formen. Kanske en "naken" olivoljetvål...



3 kommentarer:

Heimlaga sa...

Den såg väldigt proffsig ut! Om du nu ger dig hän i snickeribranchen också får du väl göra handsnidade inlägg med olika mönster att sätta i botten...

yngla sa...

Åh, nej! Ge mig inga idéer...

hennihenni sa...

Man ska utmana sig själv. Bra jobbat och mycket nöje med den nya formen!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin