måndag 21 november 2011

Ny virvel...

Ett ord som använd mycket inom engelsktalande tvålbloggar är ordet swirl. Översättningen till virvel känns lite haltande, men jag har inte kommit på någon bättre.

Att swirla sin tvål, eller alltså göra virvlar i den är ett sätt att göra trevliga mönster med hjälp av olika enkla hjälpmedel och tvålen inneboende tröghet. Himla kul är det och jag har senaste veckorna virvlat både det ena och det andra (typ sockerkaka och glasyr) med varierande resultat.

Men det är ju alltså tvålen som är mitt huvudvirvelobjekt. Den här tvålen är gjord med tekniken "linear swirl", som kanske skulle kunna översättas till linjevirvling. En rolig teknik som faktiskt ger ett rätt piffigt resultat.

Tvålen är gjord av ett eget recept. Doft av eucalyptus, lavendel och pepparmint. Doftar ljuvligt och löddrar finfint.

3 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Den här ser också smaskig ut...göm den om jag kommer å hälsar på =)

Tvålamatören sa...

Hej, jag har precis börjat tillverka kallrörd tvål och har en liten fråga. Var köper du dina pigment? Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag googlar.

yngla sa...

Hej tvålamatören! Svarar här eftersom jag inte hittar någon adress...
Röd mica har jag köpt på Crearome. Titandioxid finns på Panduro och på färgaffären. Medicinskt kol på apoteket, aktivt kol på hembränningshyllan på stormarknaden ;)
Nu har jag dock tagit mig i kragen och beställt riktigt fina färger från ett brittiskt företag (just a soap). Frakten kostar en hel del, men råvarorna är billiga och det är inom eu = ingen tull.

Eller så gör man varmrörd tvål och färgar efter att den gellat klart, då funkar faktiskt vanliga hushållsfärger!

Sen kan man alltid prova gurkmeja, paprikapulver, kakao mm. Billigt och effektfullt!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin