lördag 12 november 2011

Olika tekniker för att laga egen tvål

Att koka (eller snarare röra ihop) sin egen tvål är en trevlig sysselsättning. Lite kemi, lite matlagning och lite spänning i form av frätande kaustiksoda. Det finns en mängd olika recept out there och en massa bra instruktioner på hur man bär sig åt för att göra en vanlig tvål, så jag tänkte inte skriva så mycket om det.

Det man måste tänka på är att kaustiksoda, som är en nödvändig ingrediens i tillochmed den mildaste olivoljetvål, är starkt frätande. Det krävs ett visst mått av säkerhetstänk och försiktighet. Och noggrannhet. En bra våg är det viktigaste redskapet i tvåltillverkningen. Skyddsglasögon är bra att ha. Och koll på eventuelle barn och/eller husdjur.

Alla tvålar jag har lagat har sin bas i ett kallrört recept. Bra nybörjarrecept finns på Shenet (om man föredrar att läsa på svenska) eller hos MillerSoap (om man tycker att det går bra med engelska). Där finns också instruktioner om hur man ska gå tillväga när man lagar sin tvål. Vill man göra sitt eget recept finns olika tvålräknare som räknar ut hur mycket kaustiksoda man ska ha till just de oljorna man valt att använda i sitt recept. Jag brukar använda Soapcalc

Jag har provat lite olika tekniker hittills, vilka ger lite olika resultat.

1. Först ut har vi vanlig kallrörd (cold processed, CP) tvål. Man blandar oljor med kaustiksodalösning tills det tjocknar, häller i form, isolerar och väntar. Efter ca 1-2 dygn kan man skära upp sin tvål och efter ytterligare 1-3 månaders väntan är tvålen klar att använda. 
Fördelar: Snygga, släta tvålar. Man kan göra läckra mönster och färgsättningar. 
Nackdelar: Väntan! 










2. Nästa roliga teknik är vispad tvål (whipped soap). Man använder fasta fetter (palmolja, kokosolja, ister) som man vispar innan kaustiksodan hälls i. Efter något dygn skärs de upp och sedan återigen, 1-3 månaders väntan.
Fördelar: En rolig variant av tvål som flyter och där man kan spritsa tvålmassan för att få tårtliknande skapelser, cupcakes och annat kul.
Nackdelar: Väntan igen. Och sen ser tvålen oerhört smaskig ut vilket kan vara farligt om man har småfolk i huset. 


3. För den som inte är så tålmodig då? Jo, man kan göra en vanlig kallrörd tvål och sedan koka den i ugnen (eller i en crockpot, amerikanernas favorit) i ca 80 grader i någon timme (hot processed soap, HP). Sen hälls den i form och kan skäras upp och användas nästa dag. Den blir bättre om man har tålamod att vänta i någon vecka dock. Denna tvål får ett rustikt utseende vilket kan vara både bra och dåligt.
Fördelar: Snabb teknik för tålamodslösa :) Det går åt mindre doft eftersom doften tillsätts efter att tvålen är förtvålad. Man kan också använda vanliga tvålfärger (typ Panduros) av samma orsaker (i vanlig kallrörd tvål förstörs vanliga tvålfärger av kaustiksodan).
Nackdelar: Begränsat hur mycket man kan leka med tvålmassan innan den stelnar. Mindre möjlighet att göra läckra mönster och avancerade färgsättningar.

4. Sist men inte minst, min nya favorit, nämligen cold processed oven processed tvål (CPOP). Har svårt att hitta en bra översättning. I det här fallet gör man en vanlig kallrörd tvål som doftsätts och färgas som vanligt, hälls upp i form och sen sätts hela formen in i ugnen på 80 grader i två timmar, varefter den får stå kvar över natten. Dagen efter är tvålen klar (!) och kan skäras upp och användas. Den är fortfarande rätt mjuk dock och vinner på någon veckas lagring.
Fördelar: Snabb och snygg!
 Nackdelar: Har inte hittat någon ännu. 

14 kommentarer:

Sandra Larsson sa...

Jag har velat göra tvål i flera år, men backar alltid ur efter att ha läst på ett tag eftersom det känns för komplicerat. Älskar det här med att fixa biffen i ugnen, jag är alldeles för otålig för att vänta i veckor, månader! Nu har jag massor av frågor som jag försökt googla fram svaren på i flera timmar, men får ingen eller motsägelsefull information så här kommer alltihop och så hoppas jag innerligt att du orkar svara =)

1. Jag undrar, bubblar massan hejvilt när man har den i ugnen, så det är viktigt att ha den i något djupt?

2. Funkar en gratängform i glas?

3. Du skrev att du tillsätter doftoljan efter förtvålingen, så när du tar ut massan ur ugnen då, eller?

4. Jag läste på en sida att vätskebasen man blandar kaustiksodan med kan vara något annat med, t.ex kaffe - jag blir sugen på att testa fruktjuice, funkar det eller blir det för surt?

5. Kan man använda vanlig propplösare som man har hemma, typ Mr Muscle?

6. Kan man tillverka hur lite som helst, typ bara en liter, för att minimera risken att misslyckas och tvingas kasta bort alltför stora mängder?

yngla sa...

Hej!

Kul att du vill prova att göra tvål. Du kommer inte att ångra dig, det är himla kul och dessutom blir tvålarna ljuvliga!
Jag är ingen superexpert, men svarar så gott jag kan...
1. Nej, tvålmassan bubblar inte. Den övergår stillsamt från vaniljsås färg och -konsistens till äppelmosdito...
2. Ja
3. Ja. Helst ska man ha lite is i magen så inte den flyktiga doftoljan dunstar på en gång.
4. Jag har provat kaffe, mjölk, grädde, rödvin och te. Man ska dock komma ihåg att det mesta blir brunaktigt av kaustiksodan. Inget finns heller kvar av ursprungsdoften. Tex mjölk och grädde behöver frysas innan kaustiksodan hälls på! Sockerinnehållande vätskor kan ge oanad kraft till förtvålningsprocessen, så då kan det bubbla över ordentligt. Har aldrig hänt mig, men i amerikanska bloggar omnämns det som "volcano", så helt bra är det nog inte...
5. Nej, de innehåller ofta metallspån. Vanlig mr Muscle innehåller dessutom stora mängder (bortåt hälften) koksalt, så det är hopplöst att räkna på den! Köp ren kaustiksoda på färgaffären.
6. Inte hur lite som helst, men ett halvt kilo oljor är inga problem.

Lycka till! Och använd skyddsglasögon!

JanneL sa...

Hej,
Går det att tillämpa CPOP på alla kallrörda tvålar. Jag tänkte prova detta recept och vill förkorta lagringstiden.

Mvh / Jan

http://svenska.yle.fi/artikel/2008/04/06/getmjolkstval

yngla sa...

Hej JanneL!
Vet inte, jag har provat några olika recept och en del blev liksom lite slemmiga på ytan. Tror det var glycerinet.

Jag skulle iaf inte våga prova getmjölkstvål på det här viset. Mjölktvålar har en tendens att bli riktigt heta under tillverkningsprocessen, vilket lätt bränner mjölken så tvålen blir trist brunflammig. Det jag har läst och provat just med getmjölkstvål är det motsatta, att man sätter tvålmassan i frysen just för att undvika detta. Fort går det inte, men vackra vita tvålar är resultatet!

Jacob sa...

Hej,
Vilket bra tips med CPHP. Jag testade det idag och än så länge så går det bra. Hur vet jag om tvålen är klar dagen efter eller om den fortfarande är frätande? Jag vill ju inte gärna testa med handen, eller är det safe om tvålen legat i ugnen på 89 grader i några timmar och sedan fått självsvalna i ugnen under ett dygn?

Mvh,
Jacob

Jacob sa...

Hej,
Vilket bra tips med CPHP. Jag testade det idag och än så länge så går det bra. Hur vet jag om tvålen är klar dagen efter eller om den fortfarande är frätande? Jag vill ju inte gärna testa med handen, eller är det safe om tvålen legat i ugnen på 89 grader i några timmar och sedan fått självsvalna i ugnen under ett dygn?

Mvh,
Jacob

Anonym sa...

Hej yngeltankar!
Är det särskilda ingredienser som man ska ha i tvålen för att den ska kunna stelna i ugn? Jag hade rapsolja och bivax, men när jag tog ut den imorse kändes den väldig kladdig..Tittar man på youtube så ser de ut att ha stelnat efter knappt 30min.

God fortsättning

yngla sa...

Hej anonym! Jag har aldrig provat den kombinationen, men spontant låter det som en svår tvål, snäppet värre än olivolja (som kräver lite särskilda procedurer men sen blir en fantastisk tvål en gång av tre och en slemklump de andra gångerna)
Prova ett recept med kokosfett i. Tvålarna blir mycket mer lätthanterliga om det är lite fast fett i. Ett av mina favoriter är:
200g rapsolja
180g olivolja
60g kokosfett
120g vatten
60g kaustiksoda

Och sen, har du rätt kaustiksoda? Det ska vara 100% kaustiksoda, Mr Muscle som är utspädd med natriumklorid!

Tvålkramar!

yngla sa...

Damn autocorrect! INTE Mr Muscle skulle det stå.

Anonym sa...

Hej Yngla
Varför går det inte att blanda bara rapsolja och bivax? Fixar inte bivaxet ugnen? Mitt recept är 1 liter rapsolja och 30gr bivax..kan man öka bivaxet istället? Eller kan man tillsätta kokosfett till bivaxet och rapsolja?
Med vänlig hälsning
Jenny

yngla sa...

Hej igen Jenny! Det är något med oljornas inneboende egenskaper som gör att det blir olika kvaliteer på tvålen. Jag slog in din kombination på soapcalc och resultatet enligt den blir en tvål som knappt löddrar och blir mycket mjuk.
Bivax ska du nog bara ha en liten mängd av (som du har), men prova att lägga till kokosfett. Slå gärna in ditt recept på soapcalc så får du ett hum innan du provar.

Anna Fahlgren sa...

Hej! Tack för ett bra inlägg som reder ut de olika processerna. Min fundering är ifall du har något bra grundrecept för att göra enligt metod 4, CPOP. Den metoden tänkte jag testa! :)

Anonym sa...

hej vad använder du för stämpel till tvålarna , har inte hittat ngn bra /mvhlena

yngla sa...

Hej Anonym!
Jag har använt vanliga gummistämplar, texten är från ett gammalt kit från Making Memories. Jag tror att det inte är så bra för stämplarna, iaf inte om man stämplar på tvålmassa som fortfarande är starkt basisk, men det struntade jag i och på de små försök jag gjorde blev stämplarna inte skadade.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin