måndag 12 december 2011

Cupcake soap!

Såhär strax innan jul är tiden knapp... I alla fall för knapp för att göra kallrörda tvålar. Efter min första sats varmrörd tvål var jag skeptisk. Tvålen blev inte alls lika snygg som kallrörd, men det tog onekligen lite kortare tid, en dag istället för en månad. 

Nu har jag gjort ett antal varmrörda satser och börjar få in känslan för tekniken, vilket gör att även mina varmrörda tvålar får samma släta, fina yta som de kallrörda. En rolig teknik som jag provade häromdagen var att spritsa ut den varmrörda tvålmassan. Jag har faktiskt inte sett någon annan göra så med varmrörd tvål, men om man vispar den heta tvålen med titandioxid och färger (här faktiskt livsmedelsfärger från Wilton!) så är den helt klart spritsbar. Man får ha en grytlapp om spritspåsen men sen är det bara att tuta och köra...

Tvålarna ovan är ett egenkomponerat recept med kokosolja, rapsolja och olivolja. Lite mangosmör och ricinolja för fint lödder och hudvård är tillsatt. I cupcakens botten är doftar tvålen havre/honung/mjölk och har lite blå vallmofrö i för färg och struktur. 

Frostingen är samma tvålmassa, behandlad enligt ovan. Den röda doftar jordgubb, den gröna äpple och den turkosa citrongräs. 

Och ja, det är glitter på. Kan man nånsin få för mycket glitter?

5 kommentarer:

hennihenni sa...

Vad fint med muffinsformarna. De ser farligt goda ut, akta att ingen smakar :)

Ek sa...

Dom ser så läckra ut att man vill smaka ;)

emmys stickning sa...

En sådn hade man inte tackat nej till i julstrumpan! Jätte fina tvålar du gör!!

metamorphosis sa...

Så smarriga tvålar och nej, man kan aldrig få nog med glitter! :)

hanna karlzon sa...

vilka "goda" tvålar! :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin