tisdag 6 december 2011

En osedvanligt vanlig t-shirt

En T-shirt. Standardplaggens standardplagg, vet inte hur många jag har sytt. 

Men det är kanske just därför som det är så oerhört avslappnande att sy ett välbekant plagg där man kan varje kurva. 

Något som underlättar enormt mycket när man syr är ju som vid allt hantverk att ha bra redskap. Jag har ju numera samlat på mig tre symaskiner som står på rad på sybordet. 

Så här brukar jag gå till väga: 

1. Sy ena axelsömmen. 
2. Kantbanda halshålet och ärmarna. Inte glömma att ändra diffen på coverpron emellan!
3. Sy andra axelsömmen
4. Sy i ärmarna
5. Sy ena ärm/sidosömmen
6. Fålla med coverpron
7. Sy andra ärm/sidosömmen
8. Finputsa alla kanter med vanlig symaskin. 

Tyg: Kanintyg från Ikasyr, köpt hos Strömming design
Mönster: Mitt gamla vanliga som en gång var ett ottobremönster

2 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefin!

Åsa Tidqvist sa...

så söt! tyget är ju hur fint som helst!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin