lördag 31 mars 2012

Nästa utmaning - mjölktvål!


Den här veckans utmaning från Great Cakes Soapworks var att göra en mjölkbaserad tvål. Vilken mjölk som skulle användas var valfritt, men jag valde att göra en getmjölkstvål. 

Det som kan vara lite knepigt med just mjölktvålar är att kunna blanda kaustiksodan med mjölken utan att den bränns eller koagulerar. Det finns lite olika knep, där det vanligaste är att frysa mjölken innan kaustiksodan hälls i. Värmen som utvecklas i reaktionen är mer än nog för att smälta snöisen och har man otur står man ändå med bränd mjölk. 

Lite av nödtvång (nämligen brist på färsk getmjölk) fick jag prova en annan lösning. Eftersom jag bara har lyckats hitta getmjölkspulver så gjorde jag tvålen som vanligt och hällde i pulvret när tvålmassan spårade. 

Lite rosa lera fick ge en smula färg, men tvålen är helt doftfri. Jag har faktiskt provat den lite redan och den verkar vara precis så härligt mild och vårdande som getmjölkstvål ska vara. Men den slutgiltiga bedömningen får vänta till om en månad...

Jag måste be om ursäkt för det usla fotot, men kamerasladden är fortfarande borta efter flytten, så det blev fotat med mobilen. 


3 kommentarer:

Amy Warden sa...

It's lovely, Yngla! The pink clay adds interest, and the soap will only get better with age. Well done!

Kathy Green sa...

I love the natural colors, and I'm sure it will be lovely on your skin.

Kirppu sa...

Vilken fin tvål! Jag har inte vågat göra mjölktvålar. Är så rädd att jag får en orangebrun tvål som luktar illa. Trot att jag testar först med appelsinjuice, för dem skall också frysas.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin