söndag 15 april 2012

Brun tvål med bruna inslag...

Då var det dags för alkoholtvålen, då. Med stor bävan tog jag mig an uppgiften. Efter lite fundering och inventering av befintlig alkohol i hemmet blev beslutet att göra en rödvinstvål. Eftersom schampootvålarna är på upphällning fick det dessutom bli en sådan, ett beslut som visade sig inte vara helt klokt...

Jag gjorde en kaustiklösning i proportioner 1:1, dvs i princip starkast möjliga. Därefter hällde jag på rödvin till min önskade vätskemängd. Och ja, det stank och ja, vinet antog en allt annan än trevlig färg. Men det var jag ju beredd på. 

Jag har haft problem med min schampootvål tidigare att den vill spåra rätt snabbt och jag kan avslöja att det inte blev bättre av att hälla på alkohol. Jag gjorde ett halvhjärtat försök att färga in hälften med sidenvitt (skulle ha tagit titandioxid!) men det blev någon form av halvdesperat in-the-pot-swirl med tvålmassa som hårdnade för varje sekund. Att jag använde en ny och oprövad (för mig) doftolja var kanske inte det smartaste beslutet heller. 

En halvtimme efter att jag hällt upp min halvstelnade tvålmassa var den stenhård och luktade oerhört illa. Men sen hände något rätt kul. Den mest magnifika gelfas inträdde och hela tvålmassan blev mjuk och mörk. Häftigt! 

Och nu efter ungefär en vecka verkar tvålen ändå bli rätt okej. Doften är mild och god av patchouli och apelsin. Konsistensen är som man kan förvänta med en tvål med mycket ricinolja och färgen är... nåja, färgen är fortfarande trist brun. 

Men det blir nog bra. Hoppas att min nuvarande schampootvål håller några veckor till så den här hinner mogna ordenligt. 

Den här veckans utmaning är något mindre nervkittlande, men en kul utmaning, att blanda sin egen doft. Har en idé om lavendel och citrus. Vi får se vad det blir...

3 kommentarer:

Amy Warden sa...

It looks like a successful wine soap, Yngla!! Congratulations! I'm glad you were prepared for it to set up fast. :)

lwal50 sa...

I like your wine soap, looks great! x Linda

Kirppu sa...

Hejsan!
Vilken doft använde du i tvålen? Jag har själv försökt göra en mörk rödvinstvål, men resultatet är en mycket ljus beige tvål som skiftar lite rött.
Marika

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin