tisdag 10 april 2012

Nästa veckoutmaning - spritsad tvål

Förra veckans tvålutmaning var att spritsa kallrörd tvål. Jag har provat det vid några tillfällen, men aldrig varit så nöjd med resultatet. Varmrörd tvål däremot har jag lyckats att spritsa, så ett tag övervägde jag att fuska :)

Efter att ha tittat på Amys suveräna video förstod jag vad som var fel med mina tidigare försök. Felet har varit att jag varit på tok för feg och inte låtit tvålmassan stelna ordentligt. Så inför det här försöket drog jag ett djupt andetag och lät tvålmassan stå betydligt längre än tidigare. 

Och det fungerade! Äntligen fick jag den där härliga frostingliknande tjocka spritskrämen som jag längtat efter. Lite strössel på toppen (av den sorten som hemma hos yngla benämns med "finströssel") och det jag är helnöjd. 

Själva tvålmassan är en härlig variant med en hel del kakaosmör i. Färgad med titandioxid (toppen) och kakao och choklad (botten som inte syns). Doft av choklad och vaniljgrädde. Mmmm. 

Jag har kikat lite på den här veckans utmaning. Hm. Tvål med alkohol i. Jag tycker att det verkar urläskigt (speciellt efter att ha kikat på Amys nya video). 

5 kommentarer:

Amy Warden sa...

So glad you are happy with your results! Your cupcakes look fantastic!!

About this week's challenge...urläskigt didn't translate, so I'm not sure if you are planning to do it or not! LOL!

Maria sa...

Men alkotvål kanske är bra mot finnar ? Eller när man kommer hem från jouren ? Jag är nyfiken.... :)

Pam sa...

What beautiful frosted cupcakes! They look heavenly light. Great job. See you in week 4! Aloha, Pam

Rumpetuss sa...

Lika mumsiga cupcakes som alltid!!

mic sa...

Lovely cupcake!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin