onsdag 25 april 2012

Tvålutmaningen vecka 5...

Tvålutmaningen vecka 5 handlade om att blanda sin egen doft. Mmmm...

Utmaningen till ära fick jag också för mig att skapa ett helt nytt tvålrecept som är rätt udda. I den här tvålen finns massor av kokosfett, något som brukar skapa ordentligt lödder, men kan vara uttorkande. För att kompesera för det finns en hel drös (typ allt jag hade kvar) kakaosmör och sen en hel del ricinolja som också borde löddra rejält, men som är hudvårdande. Jag kommer att ha stora svårigheter att vänta mognadstiden ut!!!

Doften, då. Den är en fräsch citrusig och kvinnlig doft med lavendel, citrongräs, cederträ och rosengeranium. Bara eteriska oljor rätt av. Till min sats på 700 g oljor tog jag:

1g lavendel
3g citrongräs
1g cederträ
1g rosengeranium

Tvålen känns mycket naturlig och för att spinna vidare på det temat piffade jag till den en smula med torkade lavendelblommor. En tesked titandioxid fick åka med också för att göra tvålen vitare. Lite trist att lavendelblommorna blev grönbruna i tvålen. Antar att det beror på det höga pH-värdet vid tillagningen. 


2 kommentarer:

Pam sa...

Your soap sounds so rich and with this fragrance mix this is headed for stardom! Lavender exfoliants!

Kirppu sa...

Berätta sen när tvålen är klar vad du tycker om den :) Doften verkar intressant. Tyvärr så finns det inte ännu doftdatorer.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin