lördag 5 maj 2012

Lager på lager...

Veckans utmaning i tvålutmaningen var att göra en tvål med lager. Detta åstadkoms på lite olika sätt, men ett tämligen smidigt sätt är att blanda till en rätt färgstark bas som man sen späder med ofärgad tvål och häller i formen i olika lager.

Otydligt? En mycket trevlig instruktionsvideo finns här. Och på videon synd också tydligt inspirationen för min tvål... Jag tyckte att färgsättningen var så himla snygg att jag helt enkelt var tvungen att göra en egen! Tyvärr finns inte doftweb ännu, men om det fanns så skulle ni känna en fräsch doft av röd grapefrukt med ett extra litet inslag av citron, helt enkelt en ljuvlig tvål! Lite blek tycker jag dock att den blev. Nästa gång jag provar den här tekniken ska jag ha mer färg i bottenlagret!

Receptet är rätt basic. Jag har fortsatt att försöka använda upp mitt kilo med palmolja, så det här är en palmolivtvål, dvs palm- och olivolja.

Och snart, mina kära vänner, kommer det att dyka upp sydda saker på bloggen (!). Imorgon ska det bli syjunta hemma hos yngla, och det ligger en hel del tillklippt redan :)

5 kommentarer:

Amy Warden sa...

Love it! Yummy citrus scent fits the color nicely. I think you used plenty of color - certainly more than I used! :)

Pam sa...

Nice work and the pencil line added in is such a fun idea too! Very pretty colors and fragrance just right for summer!

Rumpetuss sa...

Hur härlig som helst!!! Hoppas ni får en mysig syjunta, är säker på att det blir massor av fint sytt!!!

Natalia sa...

Very nice!!!

lwal50 sa...

Your soap is lovely, nice colours, x Linda

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin