tisdag 1 maj 2012

Regnbågstvål!


Nästa utmaning i serien var att göra en "faux funnel swirl soap", dvs en tvål som ser ut som om den är hälld genom en tratt, men inte är det :)

Det låter lite galet, men det är faktiskt ett mycket trevligt och enkelt sätt för att få en rätt dramatisk effekt på den färdiga tvålen.

Till denna två valdes efter mycket funderande att recept med palmolja som bas. Jag köpte på mig ett kilo palmolja i vintras, men fick sen dåligt samvete och har inte använt det. Palmolja är en fantastisk tvålbas, men har uppenbara ekologiska nackdelar, så när detta kilo är slut kommer det inte komma in mer palmolja i det yngelska residenset...

Doft av gurka och lite citrus, vilket var en fräsch kombination.

Det verkar som om många tvålmakare valt att göra regnbågsfärger på den här utmaningen. Nästa gången jag använder den här tekniken blir det nog något mer jordnära :)

7 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Riktig glad-tvål skulle jag säga!!!

Natalia sa...

Lovely colours!

Amy Warden sa...

So beautiful!! Great job!

Maria sa...

Vilka härliga tvålar du gör! Ni måste vara väldigt rena i ert hushåll. :-)

Kirppu sa...

Härliga färger! Tvålen passar perfekt till våren och sommaren. Använder du micafärger?

yngla sa...

Hej!

I den här tvålen är det flytande tvålfärger från Just A Soap. Jag är mycket sugen på att använda mer micafärger, men har bara en enda, en röd som är typ läppstiftsfärgad...

Pam sa...

Your color choice is lovely for the fragrance you used. Very pretty! I too am considering giving up the palm.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin