fredag 18 maj 2012

Salttvål

Till sist blir denna tvål bloggad, nämligen tvålen från vecka 8 av tvålutmaningen. Det är lite fånigt att det tog så lång tid eftersom tvålen legat färdig och uppskuren i en vecka. Jag skyller på nattarbete, eftersom just veckorna med nattjobb brukar få mig att slöa till ordentligt dagtid...

Tvålen då. Jo, tricket med salttvålar är enligt expertisen ( i det här fallet Amy från Great Cakes Soapworks) att använda mycket kokosolja. Som en följd av detta blir tvålen uttorkande, något som man kompenserar genom att överfetta den extra mycket. 

Tvålen ovan är mitt andra försök. På första försöket stelnade tvålen i skålen så fort jag satte mixerstaven i massan. Alltså stelnade totalt. Gick inte att hälla ur bunken. Och inte heller att omvandla till varmrörd tvål. Rätt ner i soptunnan. Jag gjorde flera misstag med den tvålen. Först gjorde jag en kaustiklösning på kokosmjölk och kaustiksoda. Den blev tjock, eftersom kaustiksodan reagerade med fettet i kokosmjölken och dessutom rätt gul och eftersom jag ville ha en vit tvål hällde jag ut den och gjorde en ny. Denna gjorde jag ungefär så koncentrerad man kan göra kaustiklösning för att hälla på kokosmjölken efteråt. Tvåloljorna hade en hög procent kokosfett och sen mangosmör och ricinolja, dvs inget som saktar ner tvålbildningen. Som grädden på moset tvålade jag för varmt och det blev ett totalt misslyckande. 

Men tvålen som slutligen blev min salttvål innehåller strax över 50% kokosolja. Till de övriga oljorna valde jag mangosmör och ricinolja för de hudvårdande egenskaperna och olivolja för att få tvålen att bildas lite långsammare. Jag använde vanligt bordssalt och färgsatte med medicinskt kol och röd tvålfärg. Tvålen doftar av cederträ, apelsin och "svart granatäpple", en maskulin doft från justasoap. Sammantaget doftar tvålen faktiskt som färskt eneträ, en fräsch och mycket manlig doft. 

Den löddrar bra och är inte uttorkande, så jag är rätt nöjd med den!

2 kommentarer:

Natalia sa...

Wow, this is a fabulous soap! I wish I could understand what you wrote here :)

Amy Warden sa...

Looks great, Yngla! Love the colors and layering! Sounds like a wonderful fragrance too! Sorry you had to toss the first one. :(

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin